Viser arkivet for juni, 2010

Drømmen ble virkelighet

Det kunne knapt blitt bedre da En Midtsommernatts Drøm hadde første reis på søndag. Oslofjorden lå badet i solskinn hele dagen og hundrevis av mennesker fikk oppleve eventyr og sjøfartsromantikk på Oslos stolteste seilskute, Christian Radich. De som leser dette uten å ha vært med på turen vil kanskje tro at dette er uhemmet selvskryt fra oss i Fantasiforbundet, og de har i og for seg rett, men de som var med vet at det likevel er sant at dette var en kveld hvor drømmen ble virkelighet.

Frem til avreise var underholdningen om bord mest for den yngre garde, med bl.a. barnelaiv, rollespill og historiefortellerstund. Men også de voksne så ut til å finne ting de likte, ikke minst Borgarting improteater; under deres opptredener klarte selv ikke de mest alvorlige å holde tilbake smilet.

Kl 18 la skuten fra kai, og Helene Bøksle satte standarden med sin nydelige stemme og låter om kjærlighet. En midtsommerstemning man skal lete lenge etter herkset ombord. Etter en rekepause ble fordekket overlatt til Arendalsbandet kavaleriet, hvor vokalist Kaptejn Pram (Ketil Birkenes), behørig med skjegg og pipe, tok oss med på en reise i maritime fortellinger med et snitt av mystikk og forrykt sinne.

Forventningene var store da Odd Børretzen gikk på scenen sammen med Lisa Strindberg. Men kanskje likevel overgått. Med klassikere som “Måkene” og “Noen ganger er det allright” fra den skjeggete mannen omgitt av tauverk og sommerens Oslofjord ble dette en kveld mange vil gjemme innerst i hjertet sitt.

“Dette må være den fineste fjordturen vi har hatt”, sa et mannskapsmedlem like før vi gikk i land og avrundet kvelden med landlov på Skansen kro.

Referat fra stiftelsesmøtet og vedtekter for forbundet

§1 Formål

Fantasiforbundet ønsker å skape et morsommere og mer fantastisk Norge. Fantasiforbundet er en landsomfattende kulturorganisasjon for aktiviteter knyttet til spill, eventyr, og fantasien. Forbundet baserer seg på frivillig engasjement, prosjektbasert virksomhet og at ting skal være gøy. Fantasiforbundet er partipolitisk og religiøst uavhengig.

Det grunnleggende prinsippet for Fantasiforbundets virksomhet er at de som skaper aktivitet også skal få bestemme over aktiviteten. Det skal være åpenhet om alle prosesser, og prosjektgruppene skal primært være selvstyrte.

Referatet fra stiftelsesmøtet i april er ferdigstilt, og vedtektene er renskrevet. Begge deler kan lastes ned her:

Stor takk til Øystein Fjæra som stilte opp som referent!

Legendarisk sjømann spiller på skuta!

Odd Børretzen

En av hovedattraksjonene under kveldsseilasen på En midtsommernatts drøm er konserten med Odd Børretzen og Lisa Strindberg. Den kjente forfatteren, illustratøren og vokalisten har selv jobbet til sjøs, og seilasen ombord på Christian Radich vil danne en perfekt ramme for konserten hans.

- Vi er veldig fornøyd med å ha sikret oss Odd Børretzen til festivalen, forteller festivalsjef Sigurd Øien, som også kan avsløre at konserten under festivalen vil være den eneste Odd Børretzen gjør denne våren. – Egentlig hadde han ikke tenkt å holde konserter før til høsten, men han synes konseptet vårt var spennende.

Som en av Norges mest folkekjære visesangere har Odd Børretzen gitt ut 17 album, i tilleg til en rekke bøker og illustrasjoner. Han har fått Spellemannsprisen syv ganger, blant annet for tidenes norske hit med låta “noen ganger er det ålreit” sammen med Lars Martin Myhre.

Under En midtsommernatts drøm får du se ham sammen med Lisa Strindberg, og de har med helt nytt materiale.

- Vi tror dette blir et stemningsfullt høydepunkt på festivalen for mange av deltagerne, forteller festivalsjef Øien. – Det er fortsatt noen billetter igjen, så for de som enda ikke har sikret seg billett, er det på tide, avslutter han.

Kjøp billetter her!